Suomen matkailuyhteistyö

Suomen matkailuyhteistyö

perjantai 7. maaliskuuta 2014

Ehdotukseni matkailuyhteistyön lisäämiseksi Suomessa

Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Ikkunapaikka lehdessä maaliskuussa 2014

Suomi on pieni maa ja Suomella on pienet resurssit. 
Riisitunturin huipulla Posiolla
Myös matkailun markkinointiresurssit ovat rajalliset. Mekin rahoja on vähennetty ja Vapaavuori lupasi juuri juhlallisesti, että lisärahaa ei tule. Mielestäni on kuitenkin hyvä huomioida, että Suomessa itse asiassa panostetaan matkailuun melko paljon. Suomen kolmesta sadasta kunnasta lähes jokainen satsaa näinä päivinä matkailuun. Ongelma on siinä, että jokainen pieni pitäjä haluaa tehdä asiat itse. Toki on isojakin yhteenliittymiä – sanotaanpa vaikka Savonlinnan ja Lahden seuduilla, mutta siltikin Suomen matkailumarkkinointirahat ovat pirstaloituneet erittäin pieniin yksikköihin. Mitä pitäisi tehdä, että saisimme kaikki resurssit yhdistettyä ja näillä yhteisillä resursseilla lähdettäisiin ulkomaille tekemään oikeasti tulosta?

Kotiseuturakkaus

Olen urani eri vaiheissa ollut mukana useilla eri matkailualueilla miettimässä yhteistyötä. Keskeinen ongelma on kotiseuturakkaus. Toimijat kokevat, että se oma pitäjä on juuri se hienoin. Että juuri heidän kunnassaan on vetovoimaa. Kerron nyt teille kaikille – ei siinä ole. Suomessa on vetovoimaa tasan kahdessa paikassa – Helsingissä ja Lapissa. Eikä niissäkään kovin paljoa, jos katsotaan asiaa vaikkapa Zhengzhoulaisen silmin. Miksi kerta toisensa jälkeen poliitikot päättävät brändätä omaa kuntaansa, kun voidaan olla melko varmoja, että edes suomalaiset eivät jaksa innostua kuin muutamasta Suomen kolmestasadasta kunnasta.

Teemat

Markkinointi pitäisi rakentaa yhä enemmän teemojen kautta. Mielestäni ei ole mitään järkeä siinä, että vaikkapa naapurit Lohja, Salo ja Vihti tekevät kaikki omaa brändityötään. Järkevämpää olisi etsiä yhteiset teemat ja markkinoida vaikkapa ”Arktisia hevossafareita Helsingissä”. Eli unohdettaisiin aikoinaan syntyneet kuntarajat ja mietittäisiin asiaa asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaalle on aivan sama toteutuuko kanoottiretki Posion tai Kuusamon puolella kuntarajaa.

Ehdotukseni jatkoa varten

Koska kaikki palautuu aina kuitenkin resursseihin, ehdotan nyt muutaman ensiaskeleen yhteistyön lisäämiseksi. Nämä ehdotukset ovat ilmaisia ja voidaan toteuttaa välittömästi jos toimijat niin haluavat.
  • Kaikki Suomen matkailustrategiat tehdään samaan aikaan samalle aikajänteelle ja samalla formaatilla. Sisältö saa tietenkin olla kaikilla juuri sellainen kuin haluaa. Väitän, että tämän prosessin kautta yhteistyö voisi kasvaa räjähdysmäisesti. Vertailtavuus kasvaisi huomattavasti ja toimijat löytäisivät synergiaa toistensa strategioista.
  • Edelliseen oleellisesti liittyvä asia on tilastointi. Jos kaikki tekee tilastoinnin samaan aikaan ja samalla tutkimusmenetelmällä, vertailtavuus kasvaa. Tilastojen avulla voisi kanavoida myös rahoituksia reilummin. Ja alan lobbaus helpottuisi merkittävästi.
  • Uusi EU-rahoituskausi tulee totuttuun tapaan ohjaamaan melko paljon toimenpiteitä. Hankerahaa ei pitäisi myöntää ilman, että hankkeen toimijat suostuvat yhteistyöhön muiden hankkeiden kanssa (myös toimialarajojen yli). Lisäksi kaikista hankkeista pitäisi löytyä yhteisiä elementtejä, jotta ei roiskita sinne tänne. Näitä elementtejä voidaan miettiä vaikkapa Vapaavuoren käynnistämän kärkihankkeen puitteissa.
  • Kaikissa toimenpiteissä ja hankkeissa pitää olla yritykset mukana. Jo suunnitteluvaiheessa. Tämä onkin jo ilahduttavasti trendi Suomessa. Yhä useampi matkailualue on perustanut osakeyhtiön tai ry:n jossa päätäntävalta on yrityksillä. Näistä tuoreina esimerkkeinä on mm. Vihti, Salo, Kuopio, Häme ja Länsi-Uusimaa.
Edellä olevat toimenpiteet eivät siis maksa mitään. Toimenpiteiden ei myöskään pitäisi lisätä kenenkään työmäärää – kyse olisi vain ”toimintamallien synkronoinnista”.

Nämä asiat voitaisiin tehdä yhteisellä päätöksellä – vaikkapa Vapaavuoren, Mekin tai Suoman hellällä mahtikäskyllä. Kuka nappaa tästä pallon?

No ei kukaan, tiedetään. Mutta jos sinulla on jotain kommentoitavaa, niin voit tehdä niin alla olevaan laatikkoon. Ja muista tykätä Facebookissa, jotta olet mukana keskustelussa. Tai jos haluat kirjoittaa matkailuyhteistyöstä kokonaisen blogipostauksen, niin ole yhteydessä.

Jukka Punamäki
Kirjoittaja on tämän blogin ylläpitäjä. Juttu on julkaistu alunperin Ikkunapaikka -lehdessä 7.3.2014.

2 kommenttia:

  1. Hallelujah! Erinomainen kirjoitus. Kiitos Jukka ja menestystä haasteellisella polullasi!
    - Johanna

    VastaaPoista
  2. Aivan loistava kirjoitus Suomen matkailun tilasta. Suorasanaisuus rakentavuudella höystettynä on juuri sitä mitä maamme matkailuorganisaatiot tarvitsevat. Päättäjät hohoi! Olisiko jo aika ottaa neuvoista vaari ja ryhtyä tuumasta toimeen?
    Onnittelut Jukalle hyvästä blogikirjoituksesta.
    - Susa

    VastaaPoista